Friday, August 21, 2009


Some Common Mistakes in Ramadhan

Lets Strive Not to Repeat the Same.

By Asma binti Shamim

1 : Taking Ramadhan as a ritual

For many of us Ramadhan has lost its spirituality and has become more of a ritual than a form of Ibadah. We fast from morning to night like a zombie just because everyone around us is fasting too. We forget that its a time to purify our hearts and our souls from all evil....we forget to make doa, forget to beseech Allah to forgive us and ask Him to save us from the Fire. Sure we stay away from food and drink but that's about all.

Although the Prophet said:

Jibril said to me, May Allah rub his nose in the dust, that person to who Ramadan comes and his sins are not forgiven, and I said, Amin.

Then he said, May Allah rub his nose in the dust, that person who lives to see his parents grow old, one or both of them, but he does not enter Paradise (by not serving them) and I said, Amin.

Then he said, May Allah rub his nose in the dust, that person in whose presence you are mentioned and he does not send blessings upon you, and I said, Amin..

(Tirmidhi, Ahmad, others. Sahih by al-Albaani)

2 : Too much stress on food and drink

For some people, the entire month of Ramadan revolves around food. They spend the ENTIRE day planning, cooking, shopping and thinking about only food, instead of concentrating on Solah, Quran and other acts of worship. All they can think of is FOOD. So much so that they turn the month of fasting into the month of feasting. Come breaking fast time, their table is a sight to see, with the multitudes and varieties of food, sweets and drinks. They are missing the very purpose of fasting, and thus, increase in their greed and desires instead of learning to control them. It is also a kind of waste & extravagance.

".....and eat and drink but waste not by extravagance, certainly He (Allaah) likes not those who waste by extravagance) " [al-Araaf :31]

3 : Spending all day cooking

Some of the sisters (either by their own choice or forced by their husbands) are cooking ALL day and ALL night, so that by the end of the day, they are too tired to even pray Isyak, let alone pray Tarawih or Tahajjud or even read Quran. This is the month of mercy and forgiveness. So turn off that stove and turn on your Iman!

4 : Eating too much

Some people stuff themselves at Sahur until they are ready to burst, because they think this is the way to not feel hungry during the day and some people eat at breakingfast, like there is no tomorrow, trying to make up for the food missed. However, this is completely against the Sunnah. Moderation is the key to everything.

The Prophet said: "The son of Adam does not fill any vessel worse than his stomach; for the son of Adam a few mouthfuls are sufficient to keep his back straight. If you must fill it, then one-third for food, one-third for drink and one-third for air." (Tirmidhi, Ibn Majah. sahih by al-Albani).

Too much food distracts a person from many deeds of obedience and worship, makes him lazy and also makes the heart heedless.

It was said to Imam Ahmad: Does a man find any softness and humility in his heart when he is full? He said, I do not think so.

5 : Sleeping all day

Some people spend their entire day (or a major part of it) sleeping away their fast. Is this what is really required of us during this noble month? These people also are missing the purpose of fasting and are slaves to their desires of comfort and ease. They cannot bear to be awake and face a little hunger or exert a little self-control. For a fasting person to spend most of the day asleep is nothing but, negligence on his part.

6 : Wasting time

The month of Ramadan is a precious, precious time, so much so that Allah calls this month 'A fixed number of days'. Before we know it, this month of mercy and forgiveness will be over. We should try and spend every moment possible in the worship of Allah so that we can make the most of this blessing. However, there are some of us who waste away their day playing video games, or worse still, watching TV, movies or even listening to music. Trying to obey Allah by DISOBEYING him!

7 : Fasting but not giving up evil

Some of us fast but do not give up lying, cursing, fighting, backbiting, etc. and some of us fast but do not give up cheating, stealing, dealing in haram businesses, buying lotto tickets, selling alcohol, fornication, etc. and all kinds of impermissible things without realizing that the purpose of fasting is to not stay away from food and drink; rather the aim behind it is to fear Allah.

'O you who believe! Fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaquun (the pious)' [al-Baqarah 2:183]

The Prophet said: "Whoever does not give up false speech and acting upon it, and ignorance, Allah has no need of him giving up his food and drink." (Bukhari)

8 : Smoking

Smoking is forbidden in Islam whether during Ramadan or outside of it, as it is one of evil things. And this includes ALL kinds of smoking material eg.cigars, cigarettes, pipes, sheesha etc.

"he allows them as lawful all good and lawful things, and prohibits them as unlawful all evil and unlawful things [al-Araaf :157]

It is harmful, not only to the one smoking, but also to the ones around him. It is also a means of wasting ones wealth.

The Prophet said: "There should be no harming or reciprocating harm."

This is especially true during fasting and it invalidates the fast. (Fatwa -Ibn Uthaymin)

9 : Skipping Sahur

The Prophet said: "Eat sahur for in sahur there is blessing."(Bukhari, Muslim).

And he said: "The thing that differentiates between our fasting and the fasting of the People of the Book is eating sahur." (Muslim)

11 : Not fasting if they missed Sahur

Some people are too scared to fast if they miss Sahur. However, this is a kind of cowardice and love of ease. What is the big deal if you missed a few morsels of food? Its not like you will die. Remember, obedience to Allah overcomes everything.

13 : Delaying breaking fast

Some people wait until the azn finishes or even several minutes after that, just to be on the safe side. However, the Sunah is to hasten to break the fast, which means breaking fast whenever the azan starts, right after the sun has set. Aishah (RA) said: This is what the Messenger of Allah used to do. (Muslim)

The Prophet said: "The people will continue to do well so long as they hasten to break the fast." (Bukhaari, Muslim)

Determine to the best of your ability, the accuracy of your clock, calendar, etc. and then have tawakkal on Allah and break your fast exactly on time.

14 : Eating continuously until the time for Maghrib is up

Some people put so much food in their plates when breaking their fast and continue eating, enjoying dessert, drinking tea, etc., until they miss Maghrib. That is obviously not right. The Sunnah of the Prophet (pbuh) was that once he broke his fast with some dates, them he would hasten to the prayer. Once you are done with the prayer, you can always go back and eat some more if you wish.

15 : Missing the golden chance of having your Doa accepted

The prayer of the fasting person is guaranteed to be accepted at the time of breaking fast.

The Prophet "Three prayers are not rejected: the prayer of a father, the prayer of a fasting person, and the prayer of a traveler." (al-Bayhaqi, sahih by al-Albani).

Instead of sitting down and making Doa at this precious time, some people forego this beautiful chance, and are too busy talking, setting the food, filling their plates and glasses, etc. Think about it....Is food more important than the chance to have your sins forgiven or the fulfillment of your Doas.

16 : Fasting but not praying

The fasting of one who does not pray WILL NOT BE ACCEPTED. This is because not praying constitutes kufr as the Prophet said: "Between a man and shirk and kufr there stands his giving up prayer." (Muslim)

In fact, NONE of his good deeds will be accepted; rather, they are all annulled.

"Whoever does not pray Asr, his good deeds will be annulled." (Bukhaari)

17 : Fasting and not wearing Hijab

Not wearing the Hijab is a major sin as it is obligatory for Muslim women. (See Surah Nur, Surah Ahzaab). So fasting and not wearing hijab certainly takes away enormously from the rewards of fasting, even if does not invalidate it.

18 : Not fasting because of exams or work

Exams or work is NOT one of the excuses allowed by the Shariah to not fast. You can do your studying and revision at night if it is too hard to do that during the day. Also remember that pleasing and obeying Allah is much more important than good grades. Besides, if you will fulfil your obligation to fast, even if you have to study, Allah will make it easy for you and help you in everything you do.

"Whosoever fears Allah, He will appoint for him a way out and provide for him from where he does not expect, Allah is Sufficient for whosoever puts his trust in Him." (Surah at-Talaaq 2-3)

19 : Mixing fasting and dieting

DO NOT make the mistake of fasting with the intention to diet. That is one of the biggest mistakes some of us make (esp. sisters). Fasting is an act of worship and can only be for the sake of Allah alone.

Otherwise, mixing it with the intention of dieting may become a form of (minor) Shirik.

20 : Fighting over the number of Rakaat of Tarawih

There is no specific number of rakahs for Tarawih prayer, rather it is permissible to do a little or a lot. Both 8 and 20 are okay. Sheikh Ibn Uthaymeen said: "No one should be denounced for praying eleven or twenty-three (rakaat), because the matter is broader in scope than that, praise be to Allah."

21 : Praying ONLY on the night of the 27th

Some people pray ONLY on the 27th to seek Lailatul-Qadar, neglecting all other odd nights, although the Prophet said: "Seek Lailatul-Qadr among the odd numbered nights of the last ten nights of Ramadaan." (Bukhaari, Muslim).

22 : Wasting the last part of Ramadan preparing for Eidulfitri

Some people waste the entire last 10 days of Ramadan preparing for Eidulfitri, shopping and frequenting malls, etc. neglecting Ibadah and Lailatul Qadr. although, the Prophet used to strive the hardest during the last ten days of Ramadan in worship (Ahmad, Muslim) and not in shopping. Buy whatever you need for Eidulfiri before Ramadhan so that you can utilize the time in Ramadan to the max.

Aaishah (RA) said: When the (last) ten nights began, the Messenger of Allah would tighten his waist-wrapper (i.e., strive hard in worship or refrain from intimacy with his wives), stay awake at night and wake his family. (Bukhari and Muslim).

Tuesday, August 11, 2009


Ini kisah benar..

kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peratura n ni bukan semata-mata peraturan
majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar
nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab:"Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti
masuk syurga... Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: "perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah...mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak.

Assalamu'alaikum. "


Monday, August 10, 2009


Assalamualaikum wbt..

Kebesaran solat dua rakaat

ALLAH selesai menciptakan Jibril a.s dengan bentuk yang cantik dan Allah menciptakan pula baginya 200 sayap yang panjang. Sayap itu antara timur dan barat. Ada pendapat menyatakan 124,000 sayap.

Selepas itu Jibril a.s memandang dirinya sendiri dan berkata: “Wahai Tuhanku, adakah Engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripadaku?” Lalu Allah berfirman yang bermaksud: “Tidak.”

Kemudian Jibril a.s berdiri dan bersolat dua rakaat kerana syukur kepada Allah dan setiap rakaat itu tempohnya 20,000 tahun.

Selepas Jibril a.s solat, Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai Jibril, kamu sudah menyembah Aku dengan ibadat yang bersungguh-sungguh dan jika tidak ada seorangpun yang menyembah kepadaKu seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan ada seorang Nabi yang mulia yang paling Aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa. Sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar saja dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kekurangan, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga.

Maka demi kemuliaanKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu Aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.”

Kemudian Jibril a.s berkata: “Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?”

Lalu Allah berfirman yang bermaksud: “Ya Jibril, akan Aku berikan syurga Ma'wa sebagai tempat tinggal mereka.”

Sesungguhnya Allah menyembunyikan enam perkara, iaitu:

Allah menyembunyikan redhaNya dalam ketaatan.

Allah menyembunyikan murkaNya di dalam maksiat.

Allah menyembunyikan namaNya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

Allah menyembunyikan Lailatul Qadr di dalam Ramadhan mubarak.

Allah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (lima waktu).

Allah menyembunyikan (tarikh berlaku) hari kiamat di dalam semua hari.

( dari sahabat)

Saturday, August 08, 2009


Andai Ini Ramadhan Terakhir

wahai dikau...renunglah engkau akan nasib diri
wahai qalbu...sedarkah engkau akan gerak hati
wahai aqal...terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi

andai ini merupakan Ramadhan yang terakhir kali
buatmu sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
kematian...adalah sesuatu yang pasti

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu
siangnya engkau sibuk berzikir
biarpun anak tekak kering kehausan air
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjai...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri
mengadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau persiakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dipersia begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...
bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan pesta-pestaan
berterawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..
mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
oleh itu duhai Ilahi...kasihanilah daku hamba-MU ini

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupai mereka yang tersayang
ayuh ke mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih berkat dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal bersedia batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman
duhai Ilahi...

andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati-hati kami
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasihsayang mu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

namun saudara...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
samada Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali
hanya yang termampu bagi seorang hamba itu
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA
andai benar ini Ramadhan terakhir buat kita

Selamat Menyambut Ramadhan ............ .

(dari sahabat)