HANYA KITA YANG MEMAHAMI DIRI KITA.CUBA YANG TERBAIK HARI DEMI HARI UNTUK AGAMA, BANGSA DAN NEGARA

Tuesday, July 15, 2008

renungkanlah..............

' Sesungguhnya tidak Kami jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu ( Allah swt ) '

video

BERPEGANGAN sesama kita....

Kesatuan Melayu sekarang bagai retak menunggu belah.. ataupun memang sudah terbelah menunggu hancur lebur..

situasi mutakhir kini dalam negara membuatkan kedudukan Melayu dalam apa2 bidang yang masih 'terjaga' adalah hampir2 terlepas dari genggaman.. sudahlah kedaulatan ekonomi sudah hilang, sekarang apa yang masih ada pada kita pun tak akan kekal lama jika keadaan begini berterusan... pemimpin2 Melayu bagai terpukau ataupun lebih mudah dikata hilang pedoman bila dilihat semuanya hanya mahu menyelamatkan diri masing semata2.. sedangkan masyarakat marhaen Melayu terus terkena dengan pelbagai duka bencana dek aturan2 pemimpin bangsa sendiri... x kiralah pemimpin mana pun, Umno Pas atau Keadilan, semuanya bertikam lidah sesama sendiri untuk memenangkan setiap cadangan dan prinsip yang dibawa. saya melihat setuasi begini walaupun ada sinar kebaikan sebab terserlah demokrasi, tetapi jika tersilap langkah dan susun catur dan salah tergelincir maka maruah bangsa Melayu boleh tergadai.. masing2 berkokok aku yang betul dan kau yang salah. sedang kita sibuk berkokok, ada orang yang sedang mencabut 'lawi' kita satu demi satu akibat kelalaian kita sendiri...

memang benar sekali kata2 Tuhan apabila walau betapa teruk dan sempitnya situsi akhlak dan keperibadian serta pincangnya kebenaran sesuatu masyarakat itu, tetap akan ada segolongan manusia taqwa yang betul2 berjuang demi kesantunan dan keadilan dalam erti kata sebenar.. sekumpulan manusia ini bukan bertunjangkan kepentingan poliitik, nama atau kekayaan mahupun apa2 saja, tapi mereka ini adalah orang yang betul2 tahu dan sedar betapa beratnya kedudukan agama dan bangsa apabila tampuk kuasa ini terlepas dari tangan dan jatuh kepada bangsa dan agama lain.. dan kesannya akan terus terasa smpai bila2, bagai Melayu yang berada di negara jiran yang dulunya adalah tanah milik kita! saya bukanlah pemikat berbaur perkauman, tetapi ini adalah pandangan jelas yang semua bangsa fikir hal yang sama apabila dalam cabaran dan ia dituntut dalm agama anutan... aku tak bisa biarkan ianya hilang!!

Mujurlah ada golongan yang menyusun atur bibit2 titik pertemuan antara pihak2 yang berbalah.. x kiralah siapa yang mulakannya, tapi ia dilihat sebagai suatu yang amat bguss jika niatnya adalah demi survival bangsa agar tidak hancur di telan noda politik semasa.. khabar2 yang kita dengar dulu ternyata benar apabila Umno dan Pas akhirnya bersetuju untuk bersemuka untuk membincangkan masa depan bangsa.. ini diakui sendiri oleh presiden pas dan disambut baik oleh pimpinan umno serta kenyataan berkaitan dikeluarkan paklah.. walaupun yang berlaku cuma sekadar perbincangan2 singkat peringkat awal parti dan lebih merupakan retorika dan cakap2, saya tetap melihat ia suatu perkara yang boleh membuahkan suatu permuafakatan yg berkesan apabila ia betul2 terjadi dalm jangka masa yg ditetapkan kelak.. tambahan pimpinan masing2 sudah nyatakan persetujuan dan sokongan...saya amat berharap sagala kekusutan yg ada sekarg cepat2lah berakhir..bgi org mcm saya dan seumur dagn saya yg jauh dari tanh air, mungkin xdapt melihat ap kusutnya 'tali yg tersimpul' ini dek kerana memg xkisah ataupun xpenah nak ambil kisah ataupun rasa bukan hal mereka utk fikirkan hal sebegini.tapi bgi saya amat penting utk agama bangsa dan Malaysia...ttpi bagi rakyat yg betul2 terkena atas batang idung dia, mcm salah seorang kerabat saya, maka akan tahu betapa situasi sekarang jika tidak ditangani dgn bijak blh mmbuatkan bangsa melayu duduk terlopong hilang segalanya...kita bukan supernasionalis, tpi kita mendukung kesejahteraan bangsa.kerana jika suatu bangsa majoriti suatu negara hiruk pikuk,maka sahabat2 kita dari entiti keturunan lain xkan dapt duduk senang dan turut menjadi haru biru..ingatlah,jika batang pokok rapuh dan lemah, tak mungkin dahan2 dan ranting2 akan terus tumbuh subur dan mampu bertahan..jkita mahukan kesejahteraan utk semua orang malaysia yg pernah kita nikmati dulu..

saya amat risaukan apa yg sedang berlaku,jika xada btul2 jalnnya mka bencana besar bakal melanda.jika kekusutan politik xdapt dirungkai dalm masa bebrapa bulan ini, maka segenap elemen2 lain seperti sosial ekonomi dan sebagainya akn turut musnah..xada sapa yg nak dtg melabur jika ngara kacau bilau degn perebutan tmpuk perintahan...xada sapa nk mulakan bisnes dalm ngara yg ekonominya merudum, bursa saham sekarang makin menurun dan asyik di tutup niagaannya..sosial bangsa terlampau teruk, sgala benda yg negatif kitalah hero..dan xaakn ada sapa nk pandang kita jika xada apa yg menarik melainkan lemah dan hina.dan kalu nk bina kembali apa yg kita kecapi sekarang, ia bagi suatu yg hampir mustahil karana akan ada byk tgn2 yg akan merobek..mka terjadilah mcm afghanistan dan iraq sekarang..bgitu dahsyat hidup mereka dalm tanah air sendiri.entahlah,mungkin xfikir ttg sejarah?dah berlalu pelgai cerita yg sama, ttapi masih tak ambil kisah utk wat pedoman..kita mungkin x merasa sekarg, ttpi ank cucu yg akan terima bahana jika xada jalan pnyelesaian muktamad..jgn marah pula kalau mereka mnyumpah2 kerna meninggalkan utk mereka negara yg haru biru sgala benda dan kuasa bukan ditangan bangsa ini..salahkan diri kita sendiri..

ini bukan fahamn politik, ini adalh fahamn kebangsaan.jika fahaman politik di ambil kira, hujah saya x akan berbunyi bgini.. saya tetap pertahankan prinsip, ttapi biarlah ia bagai berkocak dlm gelas, iaitu 'bergaduh bertikam' antara pejuang2 yg sama. bukan antara dua gelas berbeza.takut nanti pecah,semuanya merana..

adioss!!