HANYA KITA YANG MEMAHAMI DIRI KITA.CUBA YANG TERBAIK HARI DEMI HARI UNTUK AGAMA, BANGSA DAN NEGARA

Monday, September 29, 2008

shauqiTV

SILA 'PAUSE' LAGU DI SEBELAH TERLEBIH DAHULU..

SELAMAT MENONTON..



1) RANGKAIAN POLITIK














2) RANGKAIAN AGAMA












3) RANGKAIAN SAUDARA



Thursday, September 25, 2008

SOLAT SEMPURNA




hadis nabi ;

'sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang'


solat adalah tiang agama.. sebuah bangunan yang cantik berseri tiada gunanya dan akan runtuh menyembah bumi seandainya binaan tiang adalah lemah dan tidak mampu menampung beban bangunan itu sendiri.. begitulah umpama agama ini dan solat. betapa hebat kita dalam menjalankan urusan agama yang pelbagai tidak akan ada gunanya seandainya solat kita masih terhoyong hayang dan tidak menentu.. solat adalah perihal pertama yang akan disoal Allah di hari perhitungan nanti..baik solatnya zahir dan batin, maka timbangan neraca pasti akan membawanya ke arah pintu syurga idaman..


dalam beragama tidak ada sifat tiru meniru. untuk melakukan kebaikan haruslah belajar dan untuk menjauhi keburukan pun tetap kepada belajar.. dalam ibadah khusus seperti solat Tuhan tidak akan mengangkat solat kita ke sisinya jika apa sahaja perbuatan dan percakapan yang kita lakukan dalam solat adalah bersandarkan kepada ikutan semata2..


sabda Nabi;

' sesungguhnya sesiapa yang inginkan dunia maka hendaklah berilmu, sesiapa yang mahukan akhirat maka hendaklah berilmu dan sesiapa yang mahukan kedua-duanya maka hendaklah ia berilmu '


dengan jelas Nabi memerintahkan kita supaya menuntut ilmu bukan sahaja untuk kejayaan di dunia tetapi yang paling penting untuk mendapat kebahagiaan di akhirat kelak. dan untuk berjaya di akhirat tidak akan tercapai dengan tiru meniru dan ikut2 malahan akan lebih teruk pula jika apa yang ditiru itu adalah dongengan dan karut marut. untuk berjaya di akhirat hal yang paling terutama antara perkara2 yg penting dalam hidup kita sebagai muslim adalah solat yang sempurna.. dan untuk mendapt solat yang bagus hendaklah kepada ilmu.. dan untuk mendapat ilmu pula hendaklah menuntut dari punca2 yg sebenar dan sahih.. apabila tidak tahu dan kurang faham haruslah belajar, bukan dengan meniru perbuatan manusia lain dengan anggapan bahawa orang itu memang dah mengetahui dengan jelas apa yang dia lakukan.. sedangkan mana kita tahu mungkin dia juga meniru dari perbuatan orang lain pula.


kita selalu beranggapan Tuhan akan memberikan kita pahala yang melimpah ruah apabila kita melakukan banyak kebaikan kepada manusia, tetapi sedangkan segala perbuatan baik tersebut akan terhalang untuk mendapat balasan pahala sekiranya solat kita ini masih belum teratur dan kemas segala syarat2 dan rukun2nya.. alangkah ruginya hidup berpuluh2 tahun penuh dengan amal maaruf tapi akhirnya terjunam dalam api neraka..


berdasarkan syarahan Syeikh Nuruddin Marbu Albanjari yang amat 'alim dalam selok belok agama termasuk berkaitan cara2 solat yang pling baik, dapat saya ringkaskan inti pati bagaimanakah mengamalkan solat dengan sempurna rukunnya, syarat2 sahnya mahupun perkara2 sunat yang patut kita ambil perhatian..



wudhu' : ia merupakan antara asas yang utama untuk mencapai solat yang khusyuk. jika wudhu sempurna maka solat pun insyaAllah akan sempurna.. lakukan perkara wajib dan jangan lupakan perkara2 sunat yang menambah pahala.. kalau boleh, pilih tempat berwuduk yang menghadap kiblat. jangan membazir air dan berlebih lebihan dalam berwudhu. mulakan dengan bismillah semasa membasuh kedua belah telapak tangan dan jemari.. jari2 tetap digosok walaupun sudah memang sedia bersih.. berkumur sambil memasukkan air ke hidung dengan sekali cedukan air. mulakan berniat mengambil wudhu kerana Allah Taala didalam hati semasa air mengalir di ubun2 dan dahi semasa membasuh muka pada basuhan yang pertama. ratakan air pada setiap anggota dengan menggosok dengan sempurna. pastikan kuku adalah pendek dan kemas semasa membasuh tangan, khuatir kalau2 air tidak meresap kerana kuku yang panjang. semasa membasahkan air ke kepala, kalau boleh basahkan seluruh kepala kerana setiap helai rambut itu menjadi saksi bagi kita akhirat kelak. membasuh telinga kanan dan kiri serentak sebanyak tiga kali dengan sempurna dan rata.. membasuh dan menggosok kaki sampai ke buku lali dan digosok celah2 antara jari kaki kanan dan kiri dengan menggunakan jari kelingking tangan kiri.. setelah selesai jangan lupa membaca doa sambil menghadap kiblat .. nabi bersabda ;

' sesiapa yang mengambil wudhu dengan sempurna dan diakhiri dengan doa maka baginya akan dibuka semua pintu2 gerbang syurga, dan akan masuk ke pintu gerbang yang mana ia suka..'



pakaian
: kalau ada yang baru, pakailah. kalau tidak ada memadai dengan pakaian yang bersih berwarna putih. kalu tidak ada, apa2 aja warna asalkan bersih dan kemas dan menutup aurat. sunat bagi lelaki memakai wangi wangian dan haruman.. kalau kita sanggup menghabiskan banyak duit untuk membeli pakaian mahal2 dan cantik2 semasa ingin berjumpa raja contohnya, kenapakah tidak boleh memakai yang cantik2 bersih dan kemas semasa menghadap raja bagi sekalian raja2??


tempat solat
: bersih dan suci dari sebarang najis. kalau boleh bersolat berhadapan dengan tiang atau tembok mahupun dinding jika di masjid dan surau.. ia dinamakan sutratul musolli. jika berseorangan bersolat atas sejadah sebagai batasan kawasan solat kita.. jika tiada tiang dan pelindung, maka pacakkan kayu dihadapan sebagai menandakan kawasan kita bersolat untuk makluman orang lain di sekitar. ini yang nabi lakukan dahulu. sekarang tiada siapa akan pacakkan kayu, maka gunakan apa2 sahaja termasuk kain serban, beg atau tasbih pun jua. jika tidak ada juga memadailah dengan membuat garis penanda untuk memagar kawasan solat.. tujuannya adalah untuk mengelak daripada orang lalu lalang dihadapan kita sewaktu bersolat. jika ada yang melintasi hadapan kita dalam kawasan solat, sunat bagi kita menghalang dengan mengangkat tangan kanan tegak kehadapan.. sabda nabi;

' terhenti kebaikan selama 40 tahun, adalah lebih elok daripada seseorang melintasi di hadapan orang lain yang sedang bersolat ( orang yang meriwayat tidak pasti samaada 40 tahun ,bulan ataupun hari )'



berdiri
: berdiri tegak. jangan condong ke kiri atau kanan atau depan dan belakang. jarak antara kaki kiri dan kanan adalah satu jengkal. jangan terlalu rapat dan pula terlalu jauh macam terkangkang pula.. dan jangan ada kaki yang terhadapan mahupun terbelakang. pastikan rata dan sama paras. kita hendaklah rapat antara makmum2 yang ada disebelah.syaitan sentiasa mencari ruang untuk menyelit2 samaada antara kaki kita dan kaki orang di sebelah mahupun antara kaki kanan dan kiri kita sendiri. oleh itu janganlah terlalu renggang, cukup dengan satu jenggal antara keduanya. betul2kan saaf antara makmum.jangan biarkan saf menjadi bengkang bekok seperti ular dipalu.. pandangan mata hendaklah ke bawah memandang tempat sujud..



takbiratul ihram
: mengangkat takbir dengan kedua belah tangan berdekatan dengan telinga. jari2 direnggangkan sedikit dan kedua belah celahan ketiak terbuka dan tidak rapat. ibu jari betul2 pada paras cuping teling, pastikan tidak terlalu atas atau terlalu bawah dari paras telinga.. bila saja mula mengangkat takbir dengan perbuatan kedua belah tangan, serentak dengan menyebut takbir AllahuAkbar dan serentak dengan itu juga mulalah dengan niat solat dalam hati.. niat dalam hati, dan menyebut takbir habis serentak dengan berakhirnya perbuatan takbir kedua belah tangan.. tangan dikiamkan dan diletakkan di paras dada atau diantara dada dan pusat atau di bawah pusat ataupun di biarkan terlepas berada disisi badan (irsal).. semuanya mempunyai dalil. tapi yang letak dibawah dagu tiada dalam agama.. tapi yang paling afdal bagi mazhab Syafiee adalah kedudukan antara dada dan pusat, pada tengah2 ataupun kekiri sedikit..



membaca fatihah dan surah
: selepas doa iftitah, membaca surah al fatihah. lebih baik dibaca dengan ayat demi ayat tanpa disambung2 dengan bacaan yang jelas dan tepat hukum tajwidnya.. sebaiknya mulakan dengan ta'awuz iaitu mengucap A'uzubillah untuk mencegah gangguan syaitan.. mazhab Syafiee mewajibkan membaca bismillah kerana ia sebahagian dari surah fatihah itu sendiri.. jika solat secara berjemaah, nyaringkan sebutan aminn oleh makmum kerana para malaikat akan bersama2 mengaminkan doa yang terdapat dalam surah alfatihah.. sesudah selesai, sebaik baiknya imam harus menunggu seketika untuk membolehkan makmum membaca fatihah masing2. pada ketika ini, imam boleh berzikir memuji tuhan di dalam hati sebelum diteruskan dengan bacaan surah.. pastikan surah pada rakaat pertama adalah lebih panjang dari bacaan surah pada rakaat kedua.. dan disunatkan surah2 yang dibaca pada rakaat pertama dan kedua adalah berturutan..



rukuk
: pandangan mata pada tempat sujud dan bukan melihat pada kaki kerana ini boleh menggangu khusyuk.. telapak tangan dibuka sedikit dan jangan pula telampau luas antara celahan jari2 semasa diletak di atas lutut.. pastikan ada dhamakninah iaitu berhenti sekejap dan bukan berterus terusan tanpa ada 'gap'. pastikan lafaz Allahuakbar pada setiap kali memasuki rukun fi'li adalah bersamaan dengan perbuatan. jangan didahulukan ataupun dilewatkan..



i'tidal
: berdiri tegak dengan kaku semua anggota badan dengan menyebut paling kurang rabbana lakal hamd..



sujud
: turunkan kedua belah lutut terlebih dahulu dikuti dengan kedua belah telapak tangan dan kemudian dahi dan hidung serentak.. ini yang afdhalnya. jari2 dirapatkan dan tapak tangan mnghadap kiblat dan diletakkan bersebalahan muka yang sedang sujud. kedua belah kaki dipacakkan dan jarak antara keduanya adalah sama seperti berdiri iaitu sejengkal.



duduk antra dua sujud(iftirash) dan dudk tasyahud awwal
: papan punggung di atas tapak kaki kiri dan kaki kanan di pacakkan atau didirikan secara tegak.. hujung2 jari tangan diletak atas peha dan selaras dengan hujung lutut, jangan dilebihkan mahupun dikurangkan..



duduk tasyahud akhir
: duduk dengan kaki kiri dilentangkan di bawah punggung menjurus ke bawah kaki kanan yang sedang dipacakkan. afdhal tapak kaki kiri menghadap ke arah kanan.. jari2 tangan diatas peha dan pastikan hujung2 jari sama paras dengan hujung lutut.. semasa membaca tahiyat, pastikan jari teluntuk dikeluarkan dan jari2 lain dalam genggaman.. jari teluntuk hanya diangkat semasa mula menyebut '..illallah dalam bacaan ashhadu alla ilaha illallah..'.. banyak orang dalam mazhab Syafiee yang memusing2 dan menggerakkan jari telunjuk semasa tahiyat mengikut perbuatan orang bermazhab lain tanpa belajar, hukumnya boleh membawa kepada haram dan batal solat kerana menambah2 perbuatan dalam solat.. berhati hatilah..


memberi salam
: sebutan salam dimulakan dahulu sambil kepala digerakkan ke kanan dan kemudiannya ke kiri.. pastikan tolehan kepala sampai kepada tahap makmum mampu nampak pipi kita yang kanan jika menoleh ke kanan dan pipi kiri jika menoleh ke kiri.. ini yang afdhal dan mendapat pahala sunat.



ini adalah perkara yang zahir iaitu sebahagian dari solat itu sendiri selain dari khusyuk dalam hati..sempurnakan yang zahir dahulu kemudiannya pastikan khusyuk lahir dalam jiwa kerana kedua2 aspek ini bersangkutan.. insyaAllah..


dari video rakaman: sila rujuk berikut




Serba Ringkas Biodata Al-Fadhil Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki


Al Fadhil Syaikh Muhammad Nuruddin Bin Haji Marbu Bin Abdullah Thayyib dilahirkan pada 1 September 1960 M di sebuah desa bernama Harus, Amuntai ,Banjar Masin Kalimantan Selatan Indonesia.Beliau merupakan anak ke tiga dari tujuh beradik,dari keluarga yang taat beragama.

Persekolahan

Beliau mendapat pendidikan awal disekolah rendah Harus.Pada tahun 1974 beliau belajar di pondok pesantren Normal Islam.Tanpa menamatkan pengajiannya di pesantren,beliau sekeluarga telah berhijrah ke Tanah Suci Mekah Al Mukarramah.

Bermula pada tahun 1974 sehingga 1982 beliau menghabiskan pengajiannya di madrasah Shaulathiah.Antara guruiguru beliau di sana adlah al Allamah Al Jalil Assayyid Amos rahimahullah,Syaikh Abdullah Said Al Lahji rahimahullah,Syaikh Ismail Osman Zaien Al Yamani rahimahullah,Syaikh Muhammad Iwadh Al Yamani rahimahullah,Syaikh Abdul Karim Al Bukhari dan ramai lagi.

Beliau sering menghadiri kelas formal dan tidak formal seperti di Masjidil Haram dan di rumah rumah masyaikh(guru) beliau.Pada tahun 1982 beliau mendapat keputusan cemerlang (mumtaz) di Madrasah Shaulathiah.Sebelum naik ke kelas ‘Aliyah beliau sempat mencurahkan ilmu kepada pelajar-pelajar dari Indonesia.Antara kitab yang diajarkan adalah kitab Qatrunnada,Kitab Fathul Muien,Kitab Umdatussalik,,Kitab bidayatul Hidayah,dan lain-lain.

Pada tahun 1983 beliau melanjutkan pengajian ke Universiti Al Azhar dalam jurusan syariah,Kaherah sehingga mendapat Sarjana Muda.Kemudian beliau meneruskan lagi pengajian ke Ma'had 'Ali Liddirasat al Islamiah di Zamalik sehingga memperolehi diploma `Am “Dirasat Ulya”pada tahun 1990.

Guru-Guru Beliau

Semasa di Makkah beliau sering menemani guru beliau Syaikh Ismail Osman Zen al Yamani menghadiri program-program agama ,menziarahi maqam Baginda Nabi Muhammad s.a.w.Beliau meluangkan masa dengan berkhidmat untuk guru beliau,dengan cara itulah beliau dapat mendekati para ulama.Sebutkan sahaja ulama di makkah ketika itu,kebanyakkanya beliau telah berguru dengannya.Antara masyaikh beliau di sana adalah Syeikh Al-Allamah Hasan Masshath yang digelar syeiku-ul-ulama' rahimahullah, Syeikh Al-Allamah Mohd. Yasin Al-Fadani rahimahullah yang mendapat julukan Syeikhul Hadits Wa Musnidud Dunya, Syeikh Ismail Usman Zien rahimahullah yang digelar Alfaqih Ad-Darrakah (guru beliau ini menghafal kitab Minhajut Tholibin), Syeikh Abd. Karim Banjar hafizohullah, Syeikh Suhaili Al-Anfenani, As-Sayyed Mohd. Alwi Al-Maliki, Syeikh Said Al-Bakistani dan masih ramai lagi

Segala kitabyang dipelajari bersambung sanadnya kepada pengarang.

Berikut diantara nama guru beliau yang dapat disenaraikan .

• Syiekh Al Alamah Hasan Masyat

Seorang ulama besar yang menulis banyak kitab untuk dunia pengajian islam seperti kitab

Is`af Ahli Iman , Is`af Ahli Islam . AL Nasoih Diniah . Inarah Al Dhaji . Tahafut Al Sunnah dan lain lagi .

Berliau sering bersama sama dengan Al Alamah Syiekh Ismail Usman Zaien dan meninggal dunia pada hari raya fitrah pada tahun 1399 hijrah

• Syiekh Al Alamah Muhammad Yassin AL Fadani .

Seorang Syiekh Hadis dan bergelar sebagai Musnid Dunya . Pengarang pada banyak kitab Syaikh Nurudiin mengambil banyak riwayat dan ijazah kebanyakan dari penulisannya dan riwayat hadis musalsalnya .

Antara Ijazah hadis yg diambil darinya seprti Aqad Farid fi Jauhar Al Asanid . Iklam Al Dhani wal Qosi bima Ala min Asanid Al Fadani . dan selainnya yg mendapat ijazah secara umum dalam ilmu riwayah dan juga dirayah hadis .

Meninggal dunia pada malam jumaat 28 Zulqaidah 1410 dan dikuburkan di perkuburan Ma`la Mekah .

• Syiekh Ismail Osman Zaien AL Yamani Al Makkiyi .

Seorang yang faqih keilmuannya . mempunyai jiwa yang besar dan tidak pernah lokek masa untuk bersama sama dengan anak muridnya .

Antara orang yang bertanggungjawab mewarnai corak pemikiran Syaikh Nuruddin . dan mengambl banyak ilmu darinya dalam pembacaan kitab kitab baik dari segi sudut Nakliah atau Aqliah . sering bersama sama dengannya dalam banyak waktu dan sering berhubung dengannya sehingga diakhir hayatnya .

Syaikh Nuruddin terlalu akrab dengan Syiekh Osman Zain terkadang beliau membawanya ke madinah diatas alasan pengajian agama disana atau semata2 untuk menziarahi Rasullah s.a.w . Pada kebiasaannya mereka berdua akan pergi ke madinah pada pagi hari khamis selepas solat subuh berjemaah di Masjidil Haram . dan akan pulang kembali keMekah selepas solat jumaat pada keesokan harinya .

Meninggal dunia pada 20 Zul hijjah 1414 selepas solat subuh diMasjidil Haram dan dikuburkan di ma`la mekah .

• Syiekh Abdullah bin Syaid Al Lahji .

Dikenali kefaqihannya dalam agama . dan dikasihi oleh sekian anak muridnya .Beliau meninggal dunia selepas pulang dari mengajar disek Sultiah sebagai guru pada tahun 1408 .

Dari pada beliau Syaikh Nuruddin mengambil . Tafsir Ibnu Kathir . Sohih Muslim . Sunan Abi Daud . Al Manhaj . Buluq Marom . Matan Abi Sujak . Al Idoh . Qawaid Asasiah . Qawaid Fikqiah dan banyak lagi.

• Syiekh Muhammad Iwad Al Yamani .

Seorg yg dikenali kepakarannya dalam ilmu fiqh dan meninggal ketika dlm keadaan sujud didalam solat .

Syaikh Nuruddin mempelajari dari beliau Tarikh Adab Arabi . Sohih Bukhari . Amdul Ahkam . Muataq imam Malik . Miskat dan lain2 lg .

• Syiekh Muhammad Zakaria Bila Indonisia .

Oarang Indonisia kelahiran mekah bermazhab syafie dan meninggal selepas beberapa bulan Syiekh Al Fadani meninggal .

Daripadanya Syaikh Nuruddin mengambil Rawai’e Bayan . Fathu Mujib fi sarah Al Hitob . Halal wal Haram oleh Qardawi .

• Syiekh Muhammad Sabli .

Salah seorang ulama dari Bahrin danSyaikh Nuruddin mempelajari dari beliau Matan Arjumiah . Matan Bina` . Al Kailani . Syarah Muhtasir Jiddan . Syarah Tahrir

• Syiekh Abdul Karim Banjar .

Seorang ulamak indonisia yang mempunyai kelompok pengajian yang besar di mekah dikalangan oaring orang Indonisia . Malaysia dan Patani di Masjidil Haram . sehingga sekarang .Beliau masih lagi mengajar di dan membuat kelompok pengjian disana .

Antara ilmu yg diambil darinya ialah Riyadul Solihin . Penawar Hati . Jauhar Muqauwan iaitu kitab balaqah .

• Syiekh Adnan Al fani Al Indonisi .

Salah seorang guru di sekolah Sultaniah dan membaca padanya kitab Jami Jawamik fi usul . Syamail Muhammadiah . Mabadi Ilmu Falak . Syarah Syansuri ala matan Ruhba` dan lain2 lg .

• Syiekh AbdulKarim al Bukhari

Salah seorang ulama Bukhara yang berpindah ke Mekah dan mengambil darinya Sunan Imam Turmuzi .

• Syiekh SaifulRahman .

Salah seorang guru di sekolah Sultaniah dan mengambil darinya Sunan Nasaie . Al tahafut Al Sunnah dan seliannya

• Syiekh Suhaili Al fanani .

Mengambil darinya Ikhlas Kalam dlm faraid . Ilmu hisab wal muhandasah .

• Syiekh Syaid Al Bakistani . mengambil darinya Ilmu Mantik dan Saraf .

Dan ramai lagi Ulama dan guru guru yang diambil secara langsung atau tidak dalam pengjian mereka yg dipenuhi dengan nasihat nasihat. dorongan dan banyak lagi

Berikut adalah anatara guru beliau ketika berada di Ardul Kinanah Bum Ambiak Mesir .

• Syiekh Alim Al Alamah Husnain Muhammad Mahluk .

Bekas mufti mesir

• Syiekh Al Alamah Muhammad Zakaria al Kandahlawi .

Seorg pakar hadis dan meninggal di Madinah Al Muanawwarah

• Syiekh Muntasir Al Kantani Al Magribi .

Pengajian tafsir dan hadis

• Syiekh Habib Abdil Qadir Al Saqab

• Syiekh Abdullah bin Hamid .

• Syiekh Mutawalla Syakrawi .

Ulamak mesir yang tidak boleh dipertikaikan kewibawaannya .

• Imam Akbar Jaddul Hak

Bekas syaikh azhar yg terkenal ketegasanya guru Tarikh Fiqh Islami .

• Syiekh Muhammad Thaib Al Najar .

• Syiekh Rubbani Muhammad Abdul Wahid .

• Syiekh Abu Hasan Nadawi . seorang pendakwah terkemuka di Mesir .

• Syiekh Atiah Saqar . mahir dalam ilmu fekah dan salah saorg ahli majlis buuth islami

• Syiekh Al Alamah Jad Ar Rabb . guru asbah nazair nya di uni Al Azhar

• Syiekh Al Alamah Husin Al Syiekh ." Syarah ah mahli ala Manhaj "

• Syiekh Al Alamah Syaed Muhammad Alwi Al Maliki .

• Syiekh Muhammad Ghazali . seorang pendakwah yang digeruni dan tegas di dunia pengjian islam

• Ustaz Doktor Ahmad Umar Hasyim . bekas reaktor Al Azhar dan guru ulum hadisnya

• Ustaz Doktor Abdul Sobor Syahin . guru tarikh qurannya .

• Ustaz Doktor Fatah Syiekh . bekas reaktor Al Azhar dan guru fikq ibadat nya

• Ustaz Doktor Rayan . Pensyarah Al Azhar .

• Ustaz Doktor Abdullah Syatah . Pensyarah Al Azhar .

• Ustaz Doktor Muhammad Salim . Pensyarah Al Azhar .

• Ustaz Doktor Nasr Farid . Pensyarah Al Azhar .

• Ustaz Doktor Abdul Rasyad Saqar . Imam dan Khatib Mesjid Sollehuddin

Dan ramai lagi yang tidak disenaraikan

Kitab yang dibacakan di hadapan gurunya

Berikut adalah antara kitab-kitab yang dibacakan dihadapan gurunya .

Dalam fekh :

Muhtasar safinah Al Naja` . Matan Qabah wal Takrib . Amdah Salik wal Nasik . Manhaj Al Tolibin . Syarah tahrir . Syarah Mahli Ali al Manhaj . Syarah Abi Qassim . Tahafut Al Muhtaj . Al Majmuk . Nihayah Mihtaj . Asni Al Mutalib . Fatahul Wahab dan selainnya .

Dalam Manasik Haji :

Matan Al Idoh . Fatah Al Mujib fi sarah manasik Al Hatib .

Dalam faraid . Khulsah Al Kalam . Matan Al Rahbiah wa syarah li syaba mardini . Syarah Syansuri .

Dalam Tafsir dan Ulumnya :

Tafsir Jalalain . Tafsir Ibnu Kathir . Rawaik Bayan . Manzumah Al Zamzani maa syarahuha . Al Itqan .

Dalam Aqidah :

Al Haridah wal syarah . Fathul Majid li Nawawi Al Jawi . Aqidah Islam li Hadad . Qawaid Al Aqidah li Ghazali .

Dalam Hadis :

Matan Arbain Al Nawawi . Buluq Maram . Amdul Ahkam . Riyadatul Solihin . Al Azkar . Sohih Bukhari . Sohih Muslim . Sunan Abi daud . Sunan Thurmuzi . Sunan Nisaie . Sunan Abi Majah . Miskat . Mautok Malik . Muhtasar al bukhari li abi Jamrah . Syamail Muhammadiah lil Turmuzi . Kasaf Al Qamah . Awail Sanbaliah . Musalsalah fadaniah dan lain .

Dalam Mustalah Hadis .

Matan Baiquniah dan sarahnya oleh syiekh Husin Masyat . Rafie Al Astar Syarah Tolah Al Anwar . Tadrib al Rawi li shayuti . Muqadimah Abi Solah dan lainnya .

Dalam Tasauf dan Ahlak :

Bidayah Hidayah , Manhaj Abidin . Ahyak Ulummudin . Mauizah Mukmin . Al Hakim . Risalah Muauwanah . Risalah Qusairi . Al Hadiqah Al Aniqah . Tanwir Al Qulub . Lawaqih anwar .

Dalam Qawaid wal Usul .

Idoh Qawaid Fiqkiah . Madhal ila ilmu Usul . Syarah Waraqat . S yarah Jamie Wal jawamik .

Dalam Nahu dan syaraf :

Matan Arjumiah . Syraah Muhasar Jiddan . Tahafut Sanniah . Al Mutammah . Qatar Nadi . Syarah Ibnu Aqil . Syrah Al Syamuni . Qawaid Al Asasiah . Isaf tolab syarh Nizam Qawaid Al Arab . Matan Bina` . Al Kailani . Al Maksud .

Dalam Balaqah dan Mantik :

Al balaqah Al Wadih . Al Jawhar Al Maknun . Matan Isaquji .

Mendapat gelaran Azharus thani

Setelah menamatkan pengajian beliau di Universiti Al Azhar,beliau mencurahkan ilmunya kepada pelajar dari Malaysia,Indonesia,Thailand,Singapura yang menuntut di Universiti Al Azhar sehingga mendapat gelaran Azharus thani(Al Azhar ke dua).Kelas pengajian yang dinamakan "Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin" semenjak tahun 1987 hingga 1998 buat pertama kalinya di rumah pelajar Johor dan rumah pelajar Pulau Pinang, di dewan rumah Kedah dan di dewan rumah Kelantan dan juga di masjid Jamiek al Path di Madinah Nasr.

Penulisan Karya Ilmiah

Disamping beliau mengajar beliau sempat mengarang beberapa buah kitab dalam bahasa Arab.Beliau melibatkan diri dalam bidang penulisan serta mentahqiq kitab kitab muktabar tidak kurang dari 50 buah kitab sejak tahun 1991.

Antara kitab karangan beliau:

الإحاطة بأهم مسائل الحيض والنفاس والاستحاضة

تساؤلات و شبهات و أباطيل حول معجزات الإسراء و المعراج والرد عليها

المختار من نوادر العرب وطرائفهم

أداب المصافحة

من هو المهدى المنتظر ؟

المجال الإقتصادى فى الإسلام

بيان مفتى جمهورية مصر العربية حول فوائد البنوك فى ميزان أهل العلم

سفر المرأة أحكامه وأدابه

الدرر البهية فى إيضاح القواعد الفقهية

معلومات تهمك

أسماء الكتب الفقهية لسادينا الأئمة الشافعية

أحكام العدة فى الإ سلام

أراء العلماء حول قضية نقل الأعضاء

أدلة تحريم نقل الأعضاء الأدمية

الأمر بالمعروف و النهى عن المنكر فى الكتاب والسنة

محمد نورالدين مربو البنجرى المكى والأحاديث المسلسلة

العبر ببعض معجزات خير البشر صلى الله عليه وسلم

مكتبتك الخاصة

Berikut adalah antara kitab kitab yang telah di tahkik dan ditakliknya

رسالة المعاونة والمظاهرة والمؤازرة

قرة العين بفتاوى الشيخ إسماعيل عثمان زين

رفع الأستار عن دماء الحج والاعتمار

شروط الحج عن الغير

الحسن البصرى

إقامة الحجة على أن الإكثار فى التعبد ليس ببدعة

خصوصيات الرسول صلى الله عليه وسلم

بستان العارفين

السلام فضله وادابه واحكامه

الكوكب الأغرافى بيان أحكام النظر

الردة ( أسبابها وأحكامها )
المكاييل والموازين والمسافات ( بيانها زمفدارها )•
حول قوله صلى الله عليه وسلم ( لا تحقرن من المعروف شيئا )•
تهذيب مشكاة المصابيح .

توفق البارى لإمام النواوى


Sejumlah besar aritikel soal jawab dalam bahasa melayu dan indonisia . Kaset-kaset dan cd-cd mp3 , vcd ceramah dari daurah kitabnya , risalah-risalah dalam satu2 isu semasa yang dimana segala keuntungan penjualan kaset dan vcd dan risalah ini tidak diambil oleh beliau hanya dikalangan anak-anak muridnya sahaja .

IRSYADAT AL FADHIL


Jangan tersilau dengan gelar PHD atau MA dan sebagainya. Penubuhan Al Maahadul 'All Littafaqquh Fiddin ini untuk mendapat redha Allah dan membawa misi dan visi Nasratu Dinillah Taala dan adda *watu ilallah Menuntut ilmu untuk menolong agama Allah, bukan untuk sijil, syahadah atau untuk dunia serta pangkat.

Terlalu murah kalau dengan ilmu hanya untuk mendapat gaji lumayan. Kalau belajar hanya untuk duit akan terhenti dengan duit, dapat duit tinggal ilmu.

Tanggungjawab kita lah terhadap ilmu di tanahair khususnya dan seluruh dunia umumya.

Siapkan diri untuk berkorban demi ilmu, agama. Ilmu untuk agama dan akhirat.

Bekerjalah untuk Islam, jangan biarkan musuh Islam mengukut tanah umat Islam dikeranakan ulama kita tidur sedang kita asyik bertengkar sesama sendiri.

Jadilah 'abidan lillah (hamba kepada Allah jangan 'abidan HI makhluk (hamba kepada makhluk). Menuntut ilmu harus ikhlas baru beberkat.

Berakhlaklah dengan guru yang kita mengaji dengannya. Mohon restu guru, dekati dan dampingi mereka merupakan kunci dan rahsia keberhasilan.

Hormatilah kitab-kitab, susun dengan baik dan terhormat, jangan letak sesuatu di atas kitab, membawa kitab jangan seperti menenteng ikan sahaja, dakapkan ke dada.

Akhlak juga harus besar sebagaimana besarnya kitab-kitab yang kita pelajari dan beramallah, jangan sampai belajar di kelas Tafaqquh tapi tak berminat untuk beramal.

Saya bukan seperti kebanyakan guru silat yang menyimpan langkah-langkah atau jurus-jurus maut yang mematikan dari diketahui murid-murid.


Biodata sumber: Dari Anak murid Syaikh Nuruddin Marbu Al Banjari : Scene-r, Abu Zaki Al-Hidayati, 2001M Dan ansarusj 2006 dan daripada Abu Nabil Bandar Sri Putra , Kajang .





Friday, September 12, 2008

ANALISIS #3






setelah Anwar Ibrahim menang besar dalam pilihan raya kecil permatang pauh dan setelah beliau mengangkat sumpah parlimen dua hari kemudian, rakyat Malaysia mencongak2 sama ada igauan 16 September menjadi kenyataan atau sebaliknya.. Anwar bila saja selepas menjejakkan kaki dalam Dewan Rakyat setelah sepuluh tahun dalam 'buangan' meneruskan ancaman politiknya bahawa kerajaan lemah sedia ada akan tumbang dalam beberapa hari lagi.. hakikatnya, jika beliau tidak dapat mengotakan janjinya kali ini yg kerap kali digembar gemburkan pada setiap kali ceramah beliau, maka reputasinya akan merudum dan akan dicop sebagai hanya 'tukang karut wayang kulit' samata2, bising saja lebih, habuk pon x ada.. mari sama2 kita tengok esok lusa punya cerita apa akan jadi.. kalau x jadi, maka orang ramai akan 'senyum kerang busuk' khas buat Anwar..huhu.ini kes agak berat.paling bahaya bagi seseorang 'politician' adalah apabila orang hilang kepercayaan padanya.hampir2 kepada 'silent political death'..tapi nampak gaya, Anwar memang betul2 maksudkannya..manakan tidak jika beliau sanggup menghantar beberapa wakil dari PKR ke Taiwan semata2 untuk meneruskan usaha memujuk ahli2 MPs BN yang 'bertuah' untuk lompat melompat selain membuat strategi sebelum kembalinya 'lawatan sambil belajar' ( entah apa yg diajar pun x tahu, nak halang dari melompat yg sebenarnya huhu ) semua MPs ini ke tanah air..

walaupun begitu, melihatkan ancaman ini bukan suatu yang ringan dan ia boleh menjadi realiti, pihak kerajaan kecut perut dan pelbagai alasan dibuat selain banyak tindakan2 provokatif politik dibuat untuk mengelakkan kerajaan sedia ada hancur dan periuk nasi mereka dikebas orang..memang berasas para pemimipin BN untuk merasa gerun dan gentar kerana jika mereka jatuh, maka bukan sahaja hilang jawatan dan pangkat, malah mereka pula boleh terperosok dalam penjara dek tangan2 rasuah dan salah guna kuasa semasa ditampuk pemerintahan negara selepas didakwa di mahkamah nanti..


perjalanan politik negara makin hari makin serabut dan penuh cerca merba..Paklah terpaksa menangkis satu demi satu isu berbangkit yang melibatkan pelbagai cabang cerita..baru saja habis pilihanraya kecil, beliau terus dihujani dengan persoalan2 melibatkan kekuatan kerajaan bawah pimpinannya..ini kerana banyak orang melihat kekalahan Umno di Permatang Pauh menandakan penolakan secara besar besaran rakyat Malaysia terhadap BN, seperti mana yang di war2kan oleh anwar dalam pidato sepanjang kempen 'by election' dulu..bukan mudah untuk menangkis tohmahan2 berkaitan lunturnya kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan beliau..dengan hujah sahaja belum tentu cukup , memerlukan pula tindakan konkrit yang padu..kalaulah x ada tindakn malah penjelasan pula 'kalut' dan 'flip flop' maka rakyat akan 'tarik muka'..huhuhu


satu demi satu isu baru timbul, dan antara banyak2 isu yang ada ini, kes melibatkan kenyataan Ketua Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail yang paling berbisa kepada kuasa pemerintahan Paklah..banyak indikasi yang menunjukkan Paklah semakin lemah dan kes ini menjustifikasikan dengan begitu jelas kerajaan 'out of control' dan kuasa Paklah makin terlepas dari genggaman...


ini kerana jika bos cukup digeruni, maka anak buah x akan berani 'lawan tauke' dan buat bos pening kepala ditambah2 keadaan sekarang memang dah haru biru dan 'kapal dah makin karam'.. sepatutnya pengikut2 setia harus menghulurkan tangan membntu ketua yang dilanda duka nestapa..ini tidak, si hero bukit bendera ini menjadi 'hang jebat' menambah 'garam pada luka si raja' pula..jika sampai tahap ini orang bawah berani buka mulut dan keluarkan kata2 yang jelas boleh membawa kejatuhan bos sendiri, maka ia menunjukkan Paklah dah makin luntur pengaruh dan kuasa..


isu ini berpunca dari kata2 Ahmad Ismail yang begitu berani menuduh orang2 Cina sebagai bangsa yang berniat untuk merobek kuasa politik orang Melayu Bumiputera sesudah kuasa ekonomi mereka pegang.. beliau menisbahkan masyarakat keturunan cina di negara ini sebagai 'yahudi amerika' di mana begitu rakus memamah kekayaan dan kuasa masyarakat peribumi..beliau menambah lagi minyak dalam api marak dengan mengeluarkan kenyataan bahawa 'Gerakan acting president', Tan Sri Koh Tsu Koon sebagai antara kepala yang menjalankan operasi mengaut keuntungan dari orang Melayu dan diserahkan kepada bangsa Cina..memang pedih apabila didengar..bukan itu sahaja, kenyataan beliau ini disusuli pula dengan tindakn pelik penyokong2nya yang mengoyak gmbar bekas KM Pulau Pinang ini.. ini menimbulkan reaksi penuh terkejut dan marah geram dikalangan pemimpin komponen BN Gerakan. dalam mesyuarat luar biasa mereka, sebarang hubungan dengan Umno Pulau Pinang diputuskan dan sebarang acara yang melibatkan Umno tidak akan dilayan sama sekali..yalah, siapa yang x marah kalau gambar dikoyak2 sebegitu rupa malah dengan bangga sekali pula berbuat demikian. bayangkan gmbar muka kita diperlakukan sebegitu, 'naik asap' juga kita kan.huhuhu..timbul pula cakap2,mengapa pula Umno Pulau Pinang secara keseluruhan yang dibalas sedangkan 'hero' Bukit Bendera sahaja yang bising2?? ini kerana, seluruh kepimpinan Umno Pulau Pinang menyokong dan berdiri teguh di belakang Ahmad Ismail dan mengiyakan semua tohmahan beliau dalam isu ini..emm..memang mnambah lagi masalah..kita kena sedar, pengerusi Umno negeri adalah Paklah sendiri, dan penolakan parti komponen BN terhadap Umno boleh ditafsirkan sebagai penafian kepada rasa hormat dan yakin terhadap Paklah secara tidak langsung..Paklah patut mmikirkan hal ini dengan serius dan buat sesuatu..beliau x boleh kata ' saya x tahu apa2' lagi..huhu..


implikasi kenyataan sebegini memang berat bukan sahaja ia boleh menggoncang kapal UMNO, tetapi yang pling2 besar adalah ia boleh mnimbulkan rasa sangsi dan kerenggangan antara kaum..tidak mustahil sejarah 13 Mei berulang kembali.kita jangan lupa bahawa antara sebab terjadinya peristiwa berdarah dahulu adalah kerana provokasi2 'air liur' yang ditimbulkan oleh pemimpin masyarakat menaikkan semangat bangsa masing2 yang akhirnya tikam menikam berlaku..adakah kita mahu pisang berbuah dua kali??jangan dibiarkan ini berlaku..kita yang akan rugi dan merana x sudah2 nanti..kesannya pada negara semua orang maklum dan faham sgt2. sebab itulah kenyataan Ahmad Ismail ini dianggap sebagai amat bahaya dan boleh mencetuskan huru hara.sampaikan pihak tentera yang selama ini menyepikan diri dalam arena politik mengeluarkan amaran tegas berkaitan isu tersebut. Jeneral Tan Sri Abdul Aziz berkata bahawa kerajaan patut mengambil tindakan keras terhadap mereka yang ingin dan sedang bermain mancis api perpaduan, takut2 api yang kecil boleh mmbakar seluruh 'rumah'..memang betul pandangan Jeneral ini, jangan biarkan nasi dah jadi bubur barulah nak terhegeh2 cari cara nak selesaikan..maka dah terlambat.


apabila mesyuarat Majlis Tertinggi Umno memutuskan Ahmad Ismail digangtung keahlian selama 3 tahun, banyak pemerhati politik menyifatkan ia sebagai tindakn 'melepas batuk ditangga' sahaja.. sepatutnya perbuatan sebegitu harus dikenakan disiplin yang lebih keras dan tegas memandangkan ianya adalah melibatkan kesejahteraan negara..mulalah orang ramai membuat tafsiran bahawa apa yg dibuat Ahmad Ismali mendapat restu pihak tertinggi UMNO dan sebenarnya merupakan sandiwara caturan politik pihak tertentu yang menggunakan hero ini sebagai 'amplifier'.. jika benarlah dakwaan ini, maka permainan ini amatlah merbahaya dan boleh mmakan tuan.mungkin mereka berfikir ia adalah suatu yang mmpu menarik dan memesongkan pandangan masyarakat marhaen terhadap isu2 lain di mana mereka adalah 'sasaran tembakan'..bukan sahaja ia x berjaya malah tindakan bermain api ini boleh menyebabkan haru biru antara kaum tercetus..ataupun..mungkin mereka ini sahaja mahu mncetuskan hru hara??mungkinkah ini niat sebenarnya?? terdapat teori yang menyebut bahawa jika ketegangan perkauman tercetus maka kerajaan mempunyai alasan kukuh untuk mengistihar darurat..dan akibatnya?semua orang tahu..maka semua aktiviti politik diharamkan dan desas desus kerajaan akan tumbang menjelang 16 Sep x akan menjadi sama sekali..mungkin ini rasionalnya isu ini sengaja di war2kan saban hari di persada negara.emm..bermain api dengan harapan untuk membakar barang empunya orang lain, tapi kalau tersilap main, diri sendiri yang terbakar.api x pernah kenal mana satu tuan dan mana satu musuh...
salammm...